torsdag 12 juni 2008

Närkontakt med polisen.

I dag hade jag min första närkontakt med den satans korrupta och idiotiska poliskår som finns i Mae Sot. Vanligtvis bryr de sig inte ett dyft om vad vi västerlänningar gör, vi står liksom över lagen här på något vis. Det är vi på första plats, sedan thailändarna och längst ner på listan kommer burmeserna. I allafall så var jag och Phoe Thein ute och åkte i dag och vi åkte förbi polisen, som så många gånger förr utan att de lyft ett finger, men just idag var de inte på det humöret och de stoppade oss och började ställa frågor om hjälm, pass och körkort och allt möjligt. Det hela slutade med att de tog nycklarna och vi fick en böteslapp för att han inte hade något pass och för att jag inte hade någon hjälm. Sedan fick han snällt gå och betala på polisstationen och jag väntade, förbannad som tusan.

Polisen är så jäkla okonsekvent att det är sannslöst, ibland är de ute och patrullerar av bara tusan och stannar varenda sate se ser och hittar då alltid något att bötfälla någon för, andra dagar kan du lika gärna köra förbi fyra personer på en motorbike och ingen bär hjälm och de bryr sig inte alls. Det är så frustrerande och man får vara orolig för sina burmesiska vänner så fort de är ute och rör sig runt stan.

Inga kommentarer: