söndag 15 juni 2008

Jens Orback och Palmecentret.

Detta är kanske ingen pinfärsk nyhet längre men iallafall har jag inte bloggat om det så. Jens Orback blir ny generalsekretare för Palmecentret och det tycker jag är ett intressant val, av diverse anledningar men viktigast av allt så tycker jag att det är otroligt spännande att se hur han ska rodda det stora skeppet, särskilt med tanke på borgarnas vulgära böjelse för att skära ner på Palmecentret så mycket de kan.

Jens figurerade väldigt flitigt i media runt om i världen i samband med hans resa till Burma tillsamans med sin sidekick Kristian Brangefeldt och deras skildring av cyklonens framfart täckte de flesta löp. Innan de reste in till Burma var de här i Mae Sot under en vecka för att Jens skulle få skapa sig en uppfattning om Burmas oppositionsrörelse och jag fick tillfälle att umgås med en sympatisk, karismatisk och jäkligt trevlig ex minister och jag tror att det är det som kan vara nyckeln, vi behöver mer politiker som inte sitter på sina höga hästar och kommer med pekpinnar, vi behöver politiker som vi kan känna sympati för, som vi kan identifiera oss med. Vi behöver ministrar som står för sin misstag, som erkänner att de inte alltid är perfekta.





-Jag känner både vördnad, stolthet, engagemang och ödmjukhet över att få leda en organisation som bär Olof Palmes namn, säger Jens Orback.



_______________________________________________________

Catti bloggar på Promemorian om SD, S- studenters Kongress blogg uttalar sig om FRA-lagen och Aftonbladet skirver om nätupproret mot FRA-lagen.

Inga kommentarer: