onsdag 23 juli 2008

Dengue

Självklart var det inte nog med att råka ut för en motorbike olycka till, jag fick även Dengue feber som pricken över i:t.
Det var för veckan som jag fick väldigt hög feber och sov nästan 16 timmar per dygn ett antal dagar och var helt utslagen. På måndagen åkte jag till sjukhuset för att utesluta Malaria och efter fram och tillbaks mellan olika stationer i tre timmar fick jag utlåtandet - Dengue! Have you been to the jungle?. Nej, fick jag förklara, jag som knappt haft ett myggbett sedan jag kom hit, har självklart råkat blivit stucken av en denguemygga. Mina värden var ganska dåliga och de ville lägga in mig, men jag övertygade dem om att min säng hemma var mycket bättre, men fick lova att komma tillbaka efter två dagar för att ta ett nytt test. Så igår spenderade jag ytterligare tre timmar på sjukhuset, men fick ialla fall veta att mina värden såg mycket bättre ut, dock inte jag, eftersom att man kan få utslagsliknande saker av dengue, såg min kropp ut som en spindelväv av röd karaktär, riktigt nasty.

Skönt är iallafall att Mae Sot kryllar av läkare och läkarstudenter, för jag fick ringa min vän Ali några gånger under denna sjukdom eftersom att de på sjukhuset hade problem med allt utom att säga Dengue, så är det skönt när någon kan förklara så att man förstår vad som händer och sker.

Inga kommentarer: