fredag 11 april 2008

fortfarande i Bangkok

igår återvände vi till MBK för ytterligare lite shopping och Carro köpte Converse dojjor, och det gjorde mig lite konfunderad, vi var nämligen inne i en sko affär med riktiga märkeskläder, Adidas skor kostade 600 kronor och det är väl vad de kostar i Sverige, men Converse kostade bara 180 kronor, min teori är nu att i Sverige är de ena jävlar på att ta överpris på just Converse. Det kommer troligvis slinka ner både ett och två par i min resväska när jag åker hem. På kvällen gick vi på bio, VIP bio, för en femtiolapp fick man en fruktansvärt äckligt grön välkomstdrink och jättehärliga biostolar som var så breda att jag kunde krypa upp ordentligt, kändes som att krypa upp i soffan hemma ungefär, till det fick man givetvis en stor filt eftersom att de inte tycker att less is more när det kommer till air con och hela biosalongen var iskall.

jag gjorde även ett stopp på busstationen för att köpa biljett till min resa till Mae Sot. Bussstationen låg ganska långt borta och jag fick ta skytrain en bra bit och sedan moppe sista biten, det är något befriande över att sitta bak på en moppe som drar på ordentligt på den stora motorvägen, körandes kors och tvärs, och man vet att om man skulle krascha skulle man förmodligen dö på stubinen eftersom att shorts och linne inte är så skyddande, men skönt är det med solen som gassar ovan en. Såklart fanns det inte en biljett över till mig eftersom att Song Kran börjar i morgon och alla vill hem till släktingar och bara allmänt fly Bangkok, så jag fick en biljett till måndag kväll. Det första jag sedan gjorde var att ta mig till Khao San Road (backpacking gatan) för att jag hade tröttnat på att krypa runt och jaga kackerlackor med flip floppen på kvällen innan sängdags och längtade till det hotell som jag bodde på sist när jag var på väg hemåt, lyckligtvis lyckades jag diskutera mig till en överenskomelse så Carro kunde ta med sig katt och idag bytte vi hotell och nu har jag precis legat vid poolen och haft det skönt en stund och läst.

Idag tog åkte jag och hämtade mitt pass på Burma ambassaden och det känns som jag har tillbringat åtskilliga timmar i en taxi de senaste dagarna, iallafall så åkte jag med en väldigt trevlig chaufför som frågade vad en liter bensin kostade i Sverige, jag chansade på ungefär 60 baht (12 kr) och han blev alldeles bestört, här kostade en liter 33 baht och tre liter för 100 baht (20 kr), jag blev lite förvånad, trodde nog att bensinen skulle vara billigare ändå här.


visum till Burma - check.

Inga kommentarer: